Wat is telemarketing?

Telemarketing is het systematisch en planmatig inzetten van telefonische communicatie om met dit directe contact te komen tot een gesprek, met als doel het maken van afspraken voor de verkoop van producten en diensten. Dit gebeurt op, afhankelijk van de campagne, daartoe geselecteerde databestanden op suspect-, prospect- en klantenniveau met een direct meetbaar resultaat.

Binnen de telemarketing kan onderscheid gemaakt worden tussen de inbound en de outbound. Met outbound telemarketing of anders gezegd koude acquisitie, wordt bedoeld, nieuwe potentiële suspects te benaderen die nog geen relatie met het bestaande bedrijf hebben. Hierbij bent u de initiatiefnemer voor het gesprek dus uitgaande telefonische contacten.

De andere vorm van telemarketing is inbound telemarketing of anders gezegd warme acquisitie, wordt bedoeld, dat met deze vorm van telemarketing kent u de klant al. Hierdoor kent u de behoeften van uw klant en kunt u daarop inspelen. Hierbij is de klant de initiatiefnemer voor het gesprek dus inkomende telefonische contacten.

De inzet van outbound telemarketing kan noodzakelijk zijn als u nieuwe klanten wilt werven voor uw onderneming. Voor het uitzetten van een campagne is het definiëren van uw doelgroep noodzakelijk om tot de juiste adressenselectie te komen.

Het telefonische contact waarbij een introductie en een inventarisatie wordt uitgevoerd kan leiden tot een contact. Dit wil zeggen een afspraak gepland in de agenda of een terugbelafspraak op een later tijdstip. Na de eerste telemarketing pilot is er meer inzicht in de marktbehoeften en in de marktontwikkelingen. Een voordeel van telemarketing is dat veel informatie wordt verzameld zoals de naam van de contactpersoon, e-mailadres, interesse op een later tijdstip en dergelijke. Het is dan ook een “zaai-oogst” traject.