Telemarketing uitbesteden! (deel 2)

Als er eenmaal besloten is voor uitbesteding, dan is er een tweede knoop die door gehakt moet worden: welke werkzaamheden gaan er buiten de deur gebeuren en welke niet? De ene campagne levert meer resultaat op dan het andere en door meerdere pilots uit te zetten is er snel inzage in wat werkt en wat niet. U heeft als opdrachtgever een even groot belang dan het telemarketingbureau namelijk een structurele langdurige samenwerking aan te gaan om het maximale uit de campagnes te halen.

Structurele campagnes vragen om een langere aanloop periode dan actiematige campagnes. Echter zijn de actiematige campagnes bij uitstek geschikt om in te zetten in de aanloop naar structurele  campagnes. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het opvolgen van een mailing doormiddel van een call-mail-call traject. Door het uitvoeren van de 1ste call worden de adressen gescreend en verrijkt. Het proces en de techniek bij een telemarketingbureau is er namelijk op ingericht om zoveel mogelijk effectieve calls per uur te realiseren. Het aankopen van adresbestanden zonder de juiste contactpersonen  en deze dus te laten verrijken door het telemarketingbureau, daaruit worden dan de meest actuele gegevens geselecteerd, wat bij aankoop mét contactpersonen bijna niet het geval is. Er vinden immers zóveel personeelswijzigingen plaats. Door het versturen van een postale mail kan de opvolging ook door het telemarketingbureau worden uitgevoerd. Dus ook structurele acties waarbij productkennis nodig is, kunnen prima worden uitbesteed. Denk hierbij vooral aan het maken van bezoekafspraken of directe verkoop doormiddel van aanbiedingen met een verloopdatum.

Al bestaat er een eigen verkoopbinnendienst en is iedereen hierover tevreden, kan het toch wel eens goed zijn om dezelfde activiteiten (tijdelijk) uit te besteden. Er zijn dan namelijk twee dingen te leren. Er valt nu te vergelijken, waardoor men te weten komt hoe goed de eigen binnendienst eigenlijk is, hiermee worden de uitbesteden kosten vergeleken met die van de uitbesteden kosten die er zelf gemaakt worden. Bovendien worden de acties in de eigen binnendienst nog eens extra aangescherpt.